Driver-Corner 
 

     Chauffersdienst op topniveau












    

Hoogblokland
Privé/directiechauffeur; het is voor mij een beroep in de categorie “je weet dat ze er zijn maar je hebt er geen beeld bij”.
Ed Flameling van the Corner Group werkt al 21 jaar als privé/directiechauffeur en heeft inmiddels heel wat meegemaakt in deze branche.


Tijd dus voor een goed gesprek over zijn ondernemerschap. Want wat doet een privéchauffeur nog meer dan in mooie bolides rijden?


Zoals ik al bij veel ondernemers heb gezien, begon ook de loopbaan van Ed geheel ergens anders. Ik heb vanaf mijn 18 als professioneel fotograaf gewerkt, maar omdat ik door ziekte uitgeschakeld was en daardoor de omzet was terug gelopen, ben ik ingesprongen als parttime taxichauffeur.


Mijn carrière als chauffeur, is bij een taxibedrijf begonnen, waar wij veel met hooggeplaatste mensen van diverse scheepswerven werkten
Omdat dit werk mij ook erg lag en ik niet zomaar wat wilde doen, heb ik mij omgeschoold tot V.I.P. Chauffeur met O.A. beveiligingstaken en officiële opleidingen.


Deze opleiding werd in verschillende programma’s als onderdeel van “Star-Bodyguard” aangeboden. Deze training duurde in totaal 1,5 jaar en terwijl ik met deze opleiding bezig was, kreeg ik de mogelijkheid om als echte directiechauffeur aan het werk te gaan bij VTBN(Volvo Truck en Bus Nederland). 

Hier heb ik de eerste echte kilometers als directiechauffeur gemaakt. Mijn baas vond het geweldig dat ik deze opleiding volgde en steunde mij hierin. Helaas duurde dit maar 2 jaar, want toen kreeg deze directeur promotie en werd er een andere directeur aangenomen. Deze directeur was nog zeer jong en voelde er niets voor om rondgereden te worden en dus verder naar het volgende.


Toen ik wat meer tijd had heb ik mij verder geschoold in het vak als directiechaffeur, ben verder gegaan bij I.S.P. waar ik de opleidingen VIP 1 en VIP 2 heb gevolgd


Later toen de overheid besloot om de opleidingen meer stuctuur te geven en er ook via het CBR officieele examens gedaan moesten gaan worden heb ik in eerste instantie Bij Tim Swanborn mijn opleiding CCV-D1 gedaan, hierna ben ik voor mijn applicatie dagen(iedere 5 jaar moet je opnieuw een proeve van bekwaanheid afleggen/bijscholen) bij DCOI terecht gekomen en heb hierna ook via hun mijn CCV-D2 opleiding gevolgd en bij het CBR mijn examen gedaan.


Uiteindelijk ben ik toen voor verschillende chauffeursdiensten gewerkt waar ik voor kortere of langere tijd gedetacheerd ben geweest.


Hierbij heb ik het vak van verschillende kanten gezien, zowel bij verschillende takken van de overheid (Min van Justitie, Rijkswaterstaat) en bij diverse multinationals (Laurus, Meditaxi(HIP chauffeur), Connexion, Transvision enz. Tevens ben ik toen ook begonnen als Limousine chauffeur.


Reistijd wordt werktijd


Als chauffeur rijdt Ed in de auto van de klant zelf. Dit is het grote verschil met een taxibedrijf, waar je naast een chauffeur ook de auto huurt. Het type klanten dat gebruikmaakt van een chauffeursdienst is erg verschillend. 

Ed: “Ik rij veel voor de diverse bedrijven in de regio. Daarnaast huren ook zakenmensen uit de private sector mij in als chauffeur."


Een privéchauffeur inhuren lijkt misschien luxe, maar reistijd wordt op deze manier omgezet in werktijd. Voor mijn klanten is het gewoon een rekensom; tijdens de autorit kunnen ze doorwerken en ze komen bovendien uitgerust en goed voorbereid aan op de plaats van bestemming. 

Natuurlijk speelt ook veiligheid een belangrijke rol; na een lange, intensieve dag werken stapt mijn klant in de auto voor een relaxte terugreis.”


Verder rij ik ook voor mensen zoals jij en ik; ”iemand die een feestje heeft, oma die naar het ziekenhuis moet of een gezin dat naar Schiphol moet worden gebracht.”
Als chauffeur heb je soms ook bijzondere gasten in de auto. Zo was Ed al diverse keren privéchauffeur van bekende artiesten en ook diverse bewindslieden zaten al bij hem in de auto.


"In goed overleg is alles mogelijk”


Het valt me al vanaf het begin op dat Ed zijn taak als chauffeur erg serieus neemt. Hij is meer dan een chauffeur die zijn klant van A naar B brengt. Hij doet er alles aan om zijn klant te ontzorgen zodat die zich voor 100% kan richten op het werk.

Ed: “Het begint al met de voorbereiding; de route goed uitstippelen, op tijd aanwezig zijn en er voor zorgen dat de auto spic en span is. Belangrijk is dat je heel goed weet wat de klant wil. Met gezwinde spoed door het verkeer of stelt de klant juist een rustige rijstijl op prijs? Wil de klant tot de deur worden gebracht of juist ergens anders uitstappen?” Naast het rijden draagt Ed ook zorg voor taken zoals de auto aftanken en desgewenst schoonmaken, naar de garage of even naar de winkel voor een boodschap. “In goed overleg is alles mogelijk, mits het natuurlijk binnen het redelijke ligt” aldus Ed.


Veiligheid


Eén van de aspecten waar je je als chauffeur bewust mee bezighoudt is veiligheid. En dat is meer dan de verkeersveiligheid. Een klant kan te maken hebben met bedreigingen. Dit kunnen zowel spontane als geplande bedreigingen zijn. De veiligheid van de klant is daarom een belangrijk aandachtspunt waar een privéchauffeur vanaf de voorbereidingsfase mee bezig is. Er wordt een rijroute gepland en daarnaast worden alternatieve routes uitgestippeld.

 Ed: “Je moet exact weten wat de route is, welke back-up mogelijkheden er zijn en wat de knelpunten zijn. Het laatste wat je wilt is dat je ergens klem komt te zitten. Indien mogelijk zorg je daarom altijd voor een uitwijkmogelijkheid.”


Voordeur


De voordeur van een woning en de voordeur van een kantoor zijn belangrijke locaties als het gaat om veiligheid. Ed: “Daar moet je altijd gefocust zijn op verdachte zaken. Als een klant wordt gevolgd, dan zijn dit de plaatsen waar gepost zal worden. Ik stap bij aankomst altijd uit de auto, want dan kan ik in geval van nood nog iets betekenen voor mijn klant. Als ik in de auto blijf zitten, ben ik te laat. Verder scan ik de omgeving op verdachte omstandigheden en personen. Een alerte chauffeur maakt het voor kwaadwillende mensen ingewikkelder om iets te ondernemen.”


Ook tijdens het rijden is een goede chauffeur constant alert. Zo let Ed op verdachte auto’s en houdt hij in de gaten of de auto gevolgd wordt. Heeft hij dit vermoeden dan maakt hij desnoods een extra rondje op een rotonde of neemt hij een afslag bij een tankstation om te checken of dit inderdaad het geval is. 

Ed: “Als mijn klant bedreigd wordt, dan is het natuurlijk ontzettend belangrijk om dit van te voren te weten. Ik weet dan precies waar ik op moet letten en ben dan nog beter in staat om de veiligheid van mijn klant te bewaken.”
Ook voor dat Ed bij de locatie aankomst zorgt hij ervoor dat zijn klant er op geattendeerd word dat we bijna bij de locatie zijn zodat de klant zijn werk kan afsluiten en zich voorbereiden op de aankomst, eventueel kan de locatie (handsfree) gebeld worden zodat ze op de locatie alles kunnen voorbereiden voor de ontvangst van de klant.


Horen, zien en zwijgen


Een goede privéchauffeur staat synoniem aan integriteit. Een chauffeur komt op plaatsen waar een ‘normaal’ mens nooit zal komen. En dat is volgens Ed het leuke aan zijn werk.


“Ik ben zelfstandig, ik kom op bijzondere plaatsen en ik ontmoet zeer interessante mensen. Vooral vaste klanten leer je op den duur heel goed kennen want je hoort en ziet ontzettend veel. Natuurlijk kan ik daar nooit over praten want ik heb een beroepsgeheim. Vertrouwen en integriteit zijn echt mijn kernwaarden. Een klant moet mij 100% kunnen vertrouwen. Als ik dat vertrouwen beschaam, dan kan ik ook direct stoppen met mijn bedrijf. Dan is het echt over en uit!”


Wie werkt maakt fouten; ook een chauffeur. Volgens Ed kun je daar ook maar beter eerlijk over zijn: “Uiteindelijk val je toch door de mand want de klant prikt echt wel door oneerlijkheid heen! Wees gewoon eerlijk. Kom je door omstandigheden iets te laat? Meld dit dan van te voren eerlijk aan de klant. Die kan hier rekening mee houden, en vaak vinden ze het dan ook niet zo erg en waarderen ze het juist als je hierover duidelijk communiceert.”


Dienstbaarheid


Van de buitenkant lijkt het chauffeursberoep vooral te bestaan uit het rijden in mooie auto’s. Ik kom er tijdens mijn gesprek met Ed echter steeds meer achter dat het heel iets anders is. De kern van dit beroep ligt namelijk in het dienstbaar zijn. 

Ed beaamt dit: “Het gaat nooit om mij als chauffeur, ik doe letterlijk een stapje terug. Ik mag nooit (onbedoeld) in de schijnwerpers komen te staan. Ik doe juist alles om mijn klant te laten stralen.”


“Mijn anonimiteit is mijn USP”


Als chauffeur moet je vaak wachten op je klant. Dan kan je mooi gebruik maken van die tijd om de auto weer gereed te maken voor de terug rit, Van schoonmaken(binnen en buiten) aftanken en zorgen dat er weer een vers flesje water of iets anders klaar staat. Dat betekent niet dat je dan als chauffeur off duty bent. Ed: “Je bent altijd in je rol als chauffeur; ook als je buiten staat te wachten als je klant aan het vergaderen is. Ook dan representeer jij je klant. En ik kan je vertellen; er wordt op je gelet. Hoe sta je geparkeerd? Hoe gedraag je je? En hoe zie je eruit? Mensen zien niet alleen jou, maar ze zien door jou ook je klant. Jouw gedrag wordt dus direct gekoppeld aan je klant.”


Social media


Ed is een liefhebber van social media, maar zakelijk gezien is het gebruik hiervan heel erg lastig. Ed: “Ik kan weinig laten ‘zien’. Klanten willen over het algemeen juist anoniem zijn, tenzij ze zelf iets op social media delen natuurlijk. Zo kan ik niet een foto van hun mooie auto op Instagram gooien, een selfie maken of iets anders herkenbaars laten zien.” Ed lost dit op door inhoudelijk wel over zijn werk te vertellen, zonder namen te noemen. “Pronken met bekende klanten of hun mooie auto’s zit er helaas niet in. Mijn anonimiteit is mijn USP, maar tegelijkertijd is het wel een lastige USP om te laten zien. Ik moet het vooral van mond-op-mond reclame hebben en van de langdurige klantcontacten.”


Modeltreinen


Naast zijn liefde voor het chauffeursvak heeft Ed ook in zijn vrije tijd heel wat liefhebberijen.
Een daarvan is zijn modeltreinen een combinatie van ontspanning, techniek, priegelwerk en ook het relaxed kijken naar de scenery, die veelal zelf gemaakt word.
Tevens word er veel in clubverband gedaan en geeft hij regelmatig een workshop om de hele fijne technieken te laten afkijken.
Het mooie hiervan is dat je alles zelfstandig door de pc kan laten rijden, maar ook dat je zelf kan ingrijpen en regelen wat jij wilt dat er gebeurt.
Het maken van realistische scenery is het mooiste wat er is, daarbij is een brandend belastingkantoor met alle hulpdiensten een mooi iets om te maken, alles met nagemaakt vuur en echte rook en ook echt werkende zwaailampen en verlichting op schaal 1/87


Toekomstmuziek


Hoe Ed zijn zakelijke toekomst ziet, weet hij eigenlijk nog niet zo goed. “Ik zou heel graag dit werk tot mijn pensioen blijven doen, want ik doe mijn werk elke dag weer met veel plezier. Maar de realiteit is wel dat er op het gebied van vervoersdiensten best veel gaande is. Bijvoorbeeld de opkomst van de zelfrijdende auto(maar gelukkig kan deze niet de echte persoonlijke chauffeur vervangen want het extra stukje service en veiligheid dat kan je nooit aan de techniek overlaten) en het thuiswerken dat door de Corona-epidemie nu veel meer de norm is geworden. Dit zijn factoren waar ik zelf geen invloed op heb, maar die wel grote gevolgen op mijn bedrijf kunnen hebben. Op dit moment maak ik me er nog geen zorgen over, ik zie wel hoe het loopt. Ik leef bij de dag en ik doe waar ik plezier in heb. Dat is voor mij het belangrijkste.”


The Drive-Corner is onderdeel van The Corner Group
Tel.: 06 – 54654815
info@driver-corner.nl
www.driver-corner.nl